DE SNELSTE TER WERELD
SNELHEIDSRECORD OP HET LAND
ZONDER GRENZEN: ALLEEN VOOR HELDEN
Een eeuw geleden, nog voordat Malcolm Campbell’s Bluebird in 1924 met een snelheid van 146,16 mph het eerste wereldsnelheidsrecord op het land vestigde op het strand van Pendine Sands, zochten Triumph-motorrijders al de grenzen op. Hun motorfietsen waren de geavanceerde eerste pogingen om 's werelds snelste te zijn op het schitterende 11 kilometer lange strand in Zuid-Wales, dat zo vlak was als een ijsbaan... zeg maar de Bonneville-zoutvlakten van het Verenigd Koninkrijk.
Pas na de Tweede Wereldoorlog, in 1954, reed Jack Dale in niet meer dan zijn zwembroek over de zoutvlakten van Bonneville in een poging om zijn Triumph Thunderbird zo aerodynamisch mogelijk te maken.
Image Source: Mortons Archive
1955 – DE DUIVEL KOMT NAAR UTAH
Johnny Allen was in alle opzichten een pionier, een man voor wie angst voor het onbekende alleen maar een extra reden was om over het zout van Bonneville te scheuren en dicht bij eenderde van de snelheid van het geluid te komen.
In september 1955 bond deze berijder van het platte parcours zichzelf in de bijna vijf meter lange Devil’s Arrow Streamliner en rammelde hij over de uitgestrekte zoutlaag naar een wereldrecord van 193 mph.
Toen een Duits team van NSU Motorenwerke enkele maanden later sneller ging, keerde het Triumph-team terug naar Bonneville met een overgespoten machine en een nieuwe naam en verbeterden ze het record opnieuw om de titel van snelste motorfiets ter wereld terug te winnen.
Image Source: Mortons Archive
Met dat succes was de legende van de Texas Cee-Gar een feit en een jaar na Allen’s eerste poging vestigde hij een nieuw wereldrecord van 214,40 mph… een prestatie die zes jaar overeind bleef waar uitdagers struikelden.
De iconische Triumph Bonneville, die in 1958 werd uitgebracht, werd zo genoemd als eerbetoon aan het Cee-Gar-team, dat met zijn technologische en menselijke robuustheid de inspiratie zou vormen voor 38 motorfietsen van Triumph die AMA National-snelheidsrecords en vier FIM-wereldrecords zouden behalen.
1962 – GESTROOMLIJND VOOR SUCCES
De race was volop in gang toen de jaren zestig losbarstten, een decennium waarin de mens voortdurend verder en sneller wilde.
Terwijl ruimtereizen al in het verschiet lagen, combineerde de vliegtuigmonteur Joe Dudek het concept van een X-15-raketvliegtuig met een uitgeboord T120 Bonneville-motorblok om de lat hoger te leggen in Utah.
Motorrijder Bill Johnson stuurde Dudek's machine eerst naar een record van 205 mph op basis van benzine, maar de twee waaghalzen haalden toen de benzine uit de motor, pasten de carburateurs aan en tankten vervolgens nitromethaan.
Dat resulteerde in een nieuw wereldrecord op de motor van 224,57 mph, dat werd bevestigd door AMA-scheidsrechter Bus Schuller (toevallig de eigenaar van de Thunderbird waarop de avonturier Jack Dale in zijn zwembroek reed). De Dudek-streamliner ging in 1974 in een vuurzee ten onder, maar het record in de klasse van gestroomlijnde, aangepast frames en brandstoffen bleef overeind tot 1992.
1966 – GEEN PLAATS OM TE SCHUILEN
Het vorige record was in 1966 met bijna 20% spectaculair verbeterd door Bob Leppan met de essentiële ondersteuning van de revolutionaire aerodynamica-specialist Alex Tremulis. Op zijn Gyronaut X-1 bereikte Leppan een ongelooflijke 245 mph.
Image Source: Getty Images
BOB LEPPAN
“Je kunt niet helemaal normaal zijn als je dit doet,” zei Triumph’s best verkopende VS-dealer Leppan terwijl hij staarde over een uitgestrekt wit vlak van 11 mijl tot in het niets aan de horizon.
“Als je niet bereid bent om alles op het spel te zetten, moet je iets anders gaan doen. Je moet een beetje gek zijn.
“Als alles goed gaat,” herinnerde Leppan zich, “is het fantastisch om zo te rijden, maar als het niet goed gaat, is het een absolute nachtmerrie. Tijdens mijn tweede rit dacht ik echt: ‘Als ik dan toch moet crashen, dan ook maar goed. Ik ga ervoor!' Natuurlijk heb je angst, maar daar moet je je overheen zetten."
Image Source: gyronautx1.com
ALEX TREMULIS
Tremulis was de zoon van Griekse immigranten en een briljante ingenieur met ervaring bij een reeks voertuigfabrikanten. Maar bovenal was hij een visionair.
Bij Ford ontwierp hij de auto waarvan hij dacht 'dat we die in het jaar 2000 zullen rijden' en tijdens een periode bij de luchtmacht maakte hij de eerste speculatieve tekeningen van een schotelvormig ruimteschip dat ruimtewezens volgens hem zouden gebruiken om de aarde te bezoeken. Dat was het soort visies dat Leppan nodig had.
Tremulis kwam op de proppen met radicaal nieuwe ontwerpen, inclusief een nieuwe voorkuip, een frame van chroommolybdeen, een actief landingsgestel, een rolbeugel, brandbestrijdingssysteem en speciaal ontworpen Goodyear-banden voor meer dan 250 mph, allemaal bedoeld om de kans op succes te vergroten... en de kans op overleving.
Image Source: gyronautx1.com
GESCHIEDENIS SCHRIJVEN
In 2014 werd Triumph door een nieuw project onsterfelijk gemaakt omdat de motorfietsfabrikant als enige het snelheidsrecord aan land voor de 5de keer wist te breken.
Met een geheel nieuwe twin Streamliner met koolstofvezelbekleding en 1000 pk, een toegewijd team gepassioneerde technici en twee van de meest gefocuste en dappere coureurs ter wereld hebben we de legendarische Bonneville-zoutvlakten veroverd en de elementen bestreden om de ultieme prijs in de autosport achterna te jagen.
CASTROL ROCKET III
Daytona 200-winnaar Jason Di Salvo stond klaar om de Triumph Castrol Rocket III voorbij het nieuwe record uit 2010 van 376 mph te jagen (het magische getal was 400 mph), maar moeder natuur had haar eigen plannen.[
Di Salvo vertelde: "Wanneer je een tijdje hard hebt gereden op het zout, raak je het gevoel ervoor kwijt. Het grappige is dat je achteraf in je huurauto stapt om terug te rijden naar het hotel en ineens merkt dat je 100 mph rijdt."
RAKET NAAR DE TOEKOMST
Triumph’s streeft er nog altijd fanatiek naar om de grens van 400 mph te doorbreken, en TT-coureur Guy Martin was onlangs de man die in 2016 en 2017 de klus moest klaren.
Opnieuw werkten de omstandigheden op de zoutvlakte niet mee voor de poging met de Triumph Infor Rocket Streamliner, omdat het parcours onder water stond en het dus niet mogelijk was om de twee Rocket III-motoren met turbo- en methanolaandrijving te gebruiken.
Dus hoe ziet de toekomst eruit? Kom hier regelmatig terug.
RACES WINNEN. RECORDS VERBREKEN. GESCHIEDENIS SCHRIJVEN.
- SNELHEIDSRECORD OP HET LAND
- Isle of Man TT
- Daytona 200
- Track - Supersports
- Track - MOTO2
- Ama Grand National Flat Track
- Daredevils
SNELHEIDSRECORD OP HET LAND
Isle of Man TT
Image Source: Mortons Archive
Daytona 200
Image Source: John Nelson Archive
Track - Supersports
Track - MOTO2
Ama Grand National Flat Track
Daredevils