DE SNELSTE TER WERELD
ISLE OF MAN TT
EEN EEUW LANG SNELHEID
Image Source: Mortons Archive
De passie en een vurige wens om als eerste de vlag te passeren stonden voorop, en Bonneville Thruxtons, Tridents, Daytona's en de namen van hun onverschrokken berijders zijn voor altijd verbonden met de historie van deze legendarische plek.
Sommige van dezelfde mannen, machines en technische ontwerpen die schitterden op het bergparcours, onbetwist een van de zwaarste ter wereld, hebben Triumph ook naar de top in de Britse en World Supersport gebracht.
1907 – MARSHALL EN HULBERT: DE ERFENIS
Toen Jack Marshall en Frank Hulbert wegreden van het met stof bedekte eerste TT-parcours in 1907, gaven ze de kick-start voor een Triumph-traditie die al meer dan een eeuw bestaat.
Image Source: FoTToFinders
Marshall, die op loopafstand van de Triumph-fabriek in Coventry was geboren, nam de leiding toen Hulbert stopte om een bougie te vervangen en hield zijn positie tot het einde, toen hij finishte enkele seconden nadat hij zijn enkel lelijk verstuikte tijdens een val. Talloze incidenten met plaatselijk verkeer en schapen in die eerste race leidden tot de invoering van marshals op het parcours, een traditie die nog altijd in ere wordt gehouden.
In het daaropvolgende jaar keerde Marshall terug op wat mogelijk 's werelds eerste speciaal gebouwde racemotor was en zegevierde hij in een race die gedomineerd werd door Triumph. De verkoop van Triumphs schoot omhoog na die overwinning en het no-nonsense sportmodel TT Roadster zonder versnellingen werd al snel aan het assortiment toegevoegd.
Image Source: Mortons Archive
WIST U DAT?
Admiraal Sir Robert Keith Arbuthnot reed in de 1908 Singles TT mee op zijn Triumph en eindigde als derde. Zowel Arbuthnot als zijn motor werden tot zinken gebracht in de slag bij Jutland in 1916.
Image source: FoTTofinders
DE JAREN '40 – LYONS' KANS
Het tijdperk van hoofdontwerper Edward Turner, de man achter enkele van de meest legendarische Triumphs van de 20e eeuw, en zijn getalenteerde experimentele afdeling konden op geen beter moment ingaan voor de motorcoureur Ernie Lyons.
Onder de bijnaam Kildare Demon stond hij op het punt om door te breken in 1939, na een veelbelovende winst in de 500cc-klasse van de North West 200, toen de oorlog uitbrak en zijn carrière in de ijskast zette. Maar de goden waren hem gunstig gezind toen de strijd zeven jaar later voorbij was, en door zijn volharding kreeg hij de kans op een titel in de Senior-race op een prototype van een Triumph.
Zelfs dichte mist en zware stortregens konen hem niet tegenhouden en hij werd de eerste motorrijder die een tweecilindermotor naar de overwinning in de TT reed voor de ogen van een menigte waarvan nog altijd wordt gedacht het de meeste mensen in de geschiedenis van de wedstrijd waren.
De 493cc Triumph Twin, die ondanks de omstandigheden een gemiddelde van 76.74 mph haalde, zou het prototype voor de Triumph Grand Prix in 1948 worden.
Image Source: Mortons Archive
1969 – SUCCESREEKSEN
Malcolm Uphill kreeg publieke erkenning en won de titel in 1969 toen hij met een Triumph Bonneville Thruxton tijdens de TT voor het eerst met een productiemotor een ronde van meer dan 100 mph reed. Maar het was bijna niet gebeurd.
Zijn succes in the 750 Production-klasse (waarmee hij £50 prijzengeld en een transistorradio won) was essentieel voor Triumph om vertegenwoordigd te blijven in races met fabrieksmotoren.
Het jaar daarop won Uphill opnieuw in dezelfde categorie, deze keer op een getunede 750cc-Trident met drie cilinders. Het tijdperk van de Slippery Sam Triumph Triple brak aan.
Image Source: Mortons Archive
1970 – SLIPPERY SAM
Slippery Sam, feitelijk een van drie Tridents die Triumph had gebouwd voor de TT van 1970, brulde zich een weg naar de eerste plaats tijdens de TT onder Uphill.
Het begin van deze motorfiets was niet erg veelbelovend: er waren problemen met het blok en door een stortvloed aan olie halverwege de Bol d’Or 24-uursrace voor fabrieksmotoren in Frankrijk raakte het team doorweekt, maar gelukkig werd nog altijd een vijfde plaats behaald. Tot Sam’s winnende berijders in een ongelooflijke vijf achtereenvolgende zeges in de Production 750-klasse tussen 1971 en 1975 behoorde de zevenvoudige TT-legende Mick Grant.
Image source: FoTToFinders
De iconische motorfiets raakte in 2003 zwaar beschadigd tijdens een brand in het Britse National Motorcycle Museum, maar is daarna volledig gerestaureerd.
2003 – TERUG OP DE TRACKS
De Nieuw-Zeelander Bruce Anstey gaf de racewereld luid en duidelijk een boodschap toen zijn Daytona 600 op de eerste plaats eindigde in de Junior TT van 2003 met aan de finish 10,96 seconden voorsprong op zijn eerstvolgende rivaal en in de snelste tijd van een Supersport TT ooit met 1:15.13.98. En in de top 10 had hij gezelschap van twee andere Triumph ValMotor-teamgenoten. Na een afwezigheid van 28 jaar was Triumph terug.
Image source: FoTToFinders
2014 – OP NAAR DE TOEKOMST
Elf jaar nadat Bruce Anstey de bedoelingen van Triumph duidelijk had gemaakt, was hij terug bij de TT, deze keer om Triumph’s nieuwste held, Gary Johnson, naar een gedenkwaardige overwinning te drijven.
De twee waren in de laatste ronde verwikkeld in een strijd om de troon, maar Johnson behaalde zijn tweede TT-winst na het succes in de Supersport 600 drie jaar daarvoor. Vanaf de start had hij de leiding door de regen op een Smiths Racing Daytona 675R en hij won met een verschil van 1,5 seconde.
Johnson zei: "Kerels zoals Jack en Ernie raceten al toen de wegen veel slechter waren en toch reden ze heel hard. Zij waren betere coureurs dan wij, en ze bereidden de weg voor Triumph als een bouwer met een sterke race-achtergrond."
RACES WINNEN. RECORDS VERBREKEN. GESCHIEDENIS SCHRIJVEN.
- SNELHEIDSRECORD OP HET LAND
- Isle of Man TT
- Daytona 200
- Track - Supersports
- Track - MOTO2
- Ama Grand National Flat Track
- Daredevils
SNELHEIDSRECORD OP HET LAND
Isle of Man TT
Image Source: Mortons Archive
Daytona 200
Image Source: John Nelson Archive
Track - Supersports
Track - MOTO2
Ama Grand National Flat Track
Daredevils