BUD EKINS SPECIAL EDITION MOTOREN
BUD EKINS
Woestijnracer. Stuntrijder. Echte motorlegende.
1962. Er is een groot Hollywood-productieteam in Beieren om een gewaagde sprong met een motorfiets te filmen die een indrukwekkend iconisch fragment zal opleveren voor de actievolle ontsnappingsscènes in de beroemde blockbusterfilm 'The Great Escape'.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog moet de hoofdrolspeler Steve McQueen een gevaarlijke sprong over prikkeldraad maken in een wanhopige poging om niet gevangen genomen te worden door de vijand. Het is natuurlijk ondenkbaar dat de grootste ster gewond raakt in een film vol grote sterren, dus in plaats daarvan wenden ze zich tot Bud Ekins. Hij is een goede vriend van McQueen en is aanwezig omdat de Hollywood-topster hem heeft uitgenodigd om een paar achtervolgingsstunts uit te voeren voor de film.
Ekins is geen beginner Hij is al een off-road racelegende in Californië waar hij vandaan komt en hij kan putten uit ongeveer twintig jaar wereldwijde motorrace-ervaring en heeft meerdere prijzen gewonnen voor zijn rijprestaties. Iedereen op de filmlocatie begrijpt de ongelooflijke rijvaardigheid die nodig is om deze sprong te kunnen maken.
Maar McQueen weet dat als iemand dit succesvol kan doen, dan is het Bud Ekins...
RACESTER
Bud Ekins, geboren in 1930 in Los Angeles, leert in de nabijgelegen Hollywood Hills te rijden, waardoor hij zijn off-road vaardigheden al lang onder de knie heeft voordat hij legaal de weg op mag. Gelukkig is Californië het toneel van een bloeiend off-road racecircuit en in zijn late tienerjaren heeft hij een machtige reputatie opgebouwd als een van SoCal's beste motorcross- en woestijnracers.
Tegen de tijd dat de Amerikaanse Triumph-superdealer Bill Johnson Ekins een TR5 Trophy geeft, waarmee hij de Catalina Grand Prix wint, weet Ekins dat hij in Triumph een fabrikant heeft gevonden die het soort sterke, snelle en lichte motorfietsen bouwt met alle wendbaarheid, reactievermogen en kracht waar hij naar verlangt.
Het succes van Ekins in het midden van de jaren vijftig valt samen met de opkomst van Triumph als een belangrijke speler in de motorrijwereld, waarin beide partijen een rol spelen in het opnieuw definiëren van wat een motorfiets kan.
Edward Turner, de beroemde MD en designchef van Triumph, blijft ongelooflijke Triumph-motorfietsen met twin-blokken ontwikkelen die steeds krachtiger, efficiënter en betrouwbaarder worden. Johnny Allen heeft in 1955 en 1956 met Triumph-fabrieksmotoren wereldrecords gehaald voor de snelheid op het land en Ekins smeedt een duurzame alliantie met Triumph-motorfietsen, waardoor hij uiteindelijk gezien zal worden als de beste off-roadracer van Amerika.
In 1956, toen Ekins 2de werd in de 153 mijl lange off-road Californische Big Bear Motorcycle Run, waren de eerste, tweede en derde plaats voor rijders op Triumph TR6 Trophy-motorfietsen. De overheersing van Triumph op racegebied was zo groot dat toen Ekins het jaar erna dezelfde race won, 20 rijders uit de top 25 allemaal op Triumphs reden.
TOP AMERIKAANS DEALERBEDRIJF
De racesuccessen van Ekins leidde ertoe dat hij een Triumph-dealerschap opende in Noord-Hollywood omdat hij het enorme potentieel en de superieure prestaties van Triumph-motoren begreep in de context van de toenemende populariteit van de betrouwbaardere, lichtere en krachtigere Britse motorfietsen.
Het wordt al snel een magneet voor veel jonge, opkomende filmacteurs, waaronder Paul Newman en Clint Eastwood. Ekins leeft en ademt Triumph-motorfietsen en de verkoop ervan is een vanzelfsprekendheid, wat leidt tot aanzienlijk zakelijk succes in combinatie met zijn aanzienlijke raceprestaties.
STEVE McQUEEN
De Hollywood-legende Steve McQueen is een lokale motorliefhebber. Zijn favoriete vroege fiets is zijn TR5 Trophy, die wordt onderhouden door niemand minder dan Ekins' dealerbedrijf, waar het duo direct een goede band krijgt. Ekins introduceert McQueen in de ontluikende Californische woestijnracescene en McQueen is direct verslaafd aan deze spannende ondergrondse beweging. Hij brengt zoveel mogelijk tijd door in de duinen of geniet gewoon van het anonieme normale leven en brengt veel tijd door met Ekins en zijn racevrienden in de garage.
Ondanks de drukte die het runnen van een succesvol Triumph-dealbedrijf met zich meebrengt, racet Ekins nog steeds in verschillende off-road races, waaronder de Hare and Hound, Mint 400 en Baja 1000 (die hij mede heeft opgericht). McQueen gaat vaak met hem mee om te racen. Hij is een snelle leerling en een snelle rijder en omdat Ekins een rijder is met hoog aanzien die eerder de VS vertegenwoordigde in de hoog aangeschreven International Six Days Trail - de Olympische Spelen van het motorrijden - zorgt hij ervoor dat McQueen kan meedoen met het Amerikaanse team in de Oost-Duitse ISDT in 1964 - beide op Triumphs. Ekins zou in slechts zeven jaar tijd maar liefst vier gouden medailles winnen van de ISDT.
THE GREAT ESCAPE
In de herfst van 1962 bereidt McQueen zich voor om naar Europa te vliegen voor de opnames van wat een van de beroemdste films van het jaar erna zou worden, The Great Escape. McQueen bekijkt de scriptvereiste voor een aantal motorstuntrijders en beveelt zijn goede vriend aan bij de producenten. Ekins krijgt een contract voor vier maanden, maar het duurt veel minder lang voordat McQueen (met de hulp van Ekins) een dramatische hoogtepunt van de verhaallijn van zijn personage heeft bedacht en herschreven.
McQueens personage, kapitein Virgil Hilts is ontsnapt uit een krijgsgevangenenkamp, heeft een motorfiets gestolen en wordt achtervolgd door prachtige Beierse velden in een poging om bij de Zwitserse grens te komen. Terwijl de vijand dichterbij komt, moet Hilts wanhopig een spectaculaire motorsprong maken over een hoog hek met prikkeldraad om veilig het neutrale Zwitserland te bereiken.
McQueen en Ekins werken samen de mogelijkheden uit aan de hand van sprongen in de praktijk met hun favoriete off-road-motorfiets, een Triumph TR6 Trophy, om zo een maximaal dramatisch effect uit de scene te kunnen halen. Ze berekenen dat een aanloop van 130 km/u nodig is om over een prikkeldraadhek van 3,5 meter te springen op een hellend landingsgebied op ongeveer 18 meter afstand. Allemaal op gras. Tot zijn grote frustratie mag McQueen van de verzekeraars van de film de stunt niet zelf uitvoeren, dus komt Ekins naar voren.
De sprong is nog steeds een van de meest iconische momenten in de Hollywood filmgeschiedenis. In 1962 zou een TR6 Trophy bij 6000 tpm in het rood komen en een piek bereiken bij ongeveer 42 pk, maar de krachtige reactiesnelheid van de Triumph-motor en het krachtige twin-koppel maakten hem de eerste keuze van McQueen en Ekins, en de gerestaureerde motorfiets waarmee hij de sprong zoals in de film met succes voltooit, wordt momenteel tentoongesteld in de Triumph Motorcycles' Factory Visitor Experience in Hinckley.
STUNTRIJDER
Ekins' racesuccessen en vriendschappen openen een nieuw carrièrepad. Naarmate 'die sprong' alom erkend wordt als de beroemdste motorstunt ooit in een film, neemt de vraag naar Ekins als stuntrijder toe. Hij wordt beschouwd als een van de beste in Hollywood en blijft de komende 30 jaar filmstunts uitvoeren en werkt tussen zijn filmopdrachten door weer bij zijn dealerbedrijf.
TRIUMPH BUD EKINS SPECIAL EDITIONS
Bud Ekins was een echte off-road racester, een Amerikaanse top Triumph-dealer in de jaren zestig, een buitengewone stuntrijder en met de Ekins Bonneville T100 en T120 vieren we zijn leven, zijn prestaties en zijn lange samenwerking met Triumph.
De Bud Ekins Bonneville T100 en T120 zijn echt special editions, ontworpen om net zo iconisch te zijn als de grote man zelf.
T100 BUD EKINS SPECIAL EDITION
Geïnspireerd door Triumphs iconische Bonneville uit 1959 is de T100 al een moderne klassieker met een opvallend karakter en origineel Bonneville-DNA. Deze leuke en toegankelijke, 900 cc twin special edition is een eerbetoon aan de uitstekende prestaties van Bud Ekins als top woestijnracer, de grootste Amerikaanse Triumph-dealer uit de jaren '60 en Hollywood-stuntrijder.
T120 BUD EKINS SPECIAL EDITION
Met dezelfde houding, stijl en silhouet van onze originele Bonneville uit '59, viert deze nieuwe prachtige special edition van de T120 het ongelooflijke leven en de prestaties van de Amerikaanse woestijnracer, stuntrijder en motoricoon Bud Ekins.