Skip to main content

US RACING

Anaheim SX Stadium at night

 

 

Het is een ambitieus project om een complete racestructuur vanaf nul op te bouwen, maar Triumph is volledig toegewijd aan het racen in de Supercross met zijn volledig nieuw ontwikkelde crossmotor. In 2024 zal Triumph, samen met de lancering van zijn OEM-crossmotor in dit geheel nieuwe segment voor het Britse merk, deelnemen aan de strijd in het SuperMotocross World championship, dat het AMA Supercross Championship en de AMA Pro Motocross Serie in de 250cc-klassen omvat. Daarbij is de homologatieregeling van kracht, wat betekent dat het merendeel van de onderdelen op de racemotoren dezelfde moeten zijn als die op de massa-markt verkocht worden. Beide series vereisen dus dat het OEM-product absoluut van het hoogste niveau is, waardoor dit de moeilijkste maar meest ideale ontwikkelomgeving is voor de offroad productlijn. 

 

 

Anaheim SX Stadium at night)

 

 

Triumph beschikt over de kennis van wereldberoemde atleten zoals Ricky Carmichael, die wellicht de grootste Amerikaanse motorcrossrijder aller tijden is met negen AMA Supercross-kampioenschappen en zeven AMA-outdoortitels op zijn naam, samen met meervoudig kampioen Ivan Tedesco. Beiden zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de motor en het raceprogramma. Samen met de technische knowhow van Triumph zorgt dit ervoor dat het hele offroad project is voorbereid op de precisie en het kritische toezicht van Supercross die volgend seizoen worden vereist. 

Het aanvankelijk in de Verenigde Staten gestationeerde Triumph Racing-team van twee rijders zal worden geleid door de zeer ervaren Bobby Hewitt en Stephen Westfall, in samenwerking met grootheden uit de branche Dave Arnold en Dudley Crammond. Samen werken ze ook nauw samen met het World Championship-raceprogramma in België om belangrijke testgegevens te delen, en met de R&D-ingenieurs in het internationale hoofdkantoor in Hinckley, VK, om het ontwikkelingsproces te optimaliseren wanneer Triumph aan een nieuw tijdperk begint. De raceambitie van Triumph is doorgroei naar de 450-klasse in 2025.

 

OPZET

Supercross

 

De Supercross is een stadioncompetitie die elk seizoen van januari tot mei op verschillende plaatsen in de Verenigde Staten wordt gehouden. Dit evenement geniet internationale erkenning door zijn aangelegde, technische circuits die zeer gespecialiseerd zijn, met enkele van de moeilijkste obstakels voor coureurs om te overwinnen; de 'whoops'- en 'rhythm'-secties zijn kenmerkend voor het succes van Supercross, evenals de starts vanaf het starthek. De hele serie bestaat uit 17 ronden voor de 450SX-deelnemers op 450cc-machines, terwijl de 250SX-serie met 250cc-machines is verdeeld in 'East Coast' en 'West Coast', met acht evenementen voor de East Coast, zeven evenementen voor de West Coast en twee East/West Showdown-evenementen tegen het einde van het seizoen. Bovendien heeft een aantal evenementen de 'Triple Crown'-status, wat betekent dat ze in plaats van één maar liefst drie hoofdevenementen hebben. De Triple Crown-opzet biedt volledige reguliere punten voor het kampioenschap in elk van de manches, maar ook een apart Triple Crown-kampioenschap (drie ronden voor 450SX, twee en één ronde voor 250SX).

De Supercross vindt meestal plaats op een zaterdag, waarbij degenen die zich kwalificeren de avondshow halen. De rijders worden ingedeeld voor kwalificatie 1 + 2 en de snelste 40 daarvan gaan door naar het volgende onderdeel van het schema. Deze getimede sessie bepaalt ook de startplaats voor de heatraces. In elke categorie nemen de rijders deel aan een van de twee heatraces per klasse, die zes minuten plus één ronde duren. Negen rijders uit elk van de heatraces gaan door naar het hoofdevenement met 22 startplaatsen. De overige rijders strijden in een laatste kans op kwalificatie vijf minuten plus één ronde voor de laatste vier startposities in het hoofdevenement.

Het 250SX-hoofdevenement duurt 15 minuten plus 1 ronde, en het 450SX-hoofdevenement duurt 20 minuten plus 1 ronde. Er worden punten toegekend van de 1e tot de 22e positie.

 

Pro-Motocross

 

De Pro-Motocross wordt in de buitenlucht gehouden op meer 'natuurlijk' terrein op motorcrossbanen in de Verenigde Staten met in totaal 11 ronden. Omdat er sprongen, ritmesecties, bermen en bochten in zand, op leem en harde ondergronden in wisselende weersomstandigheden zijn, lijkt Motocross meer op zijn voorganger die ook wel bekend staat als 'scrambling'. Deze race is als volgt ingedeeld: de klassen worden in twee groepen verdeeld voor een oefensessie van 15 minuten. Er wordt een startoefening gehouden die wordt gevolgd door 15 minuten getimede training, en de top 40 gaat door naar de evenementen van de middag. Wie zich niet kwalificeert, neemt deel aan een troostrace. Na een verkenningsronde hebben de klassen 250 en 450 elk twee manches van 30 minuten plus twee ronden, waarbij het gecombineerde resultaat bepaalt wie de winnaar van het evenement is. In tegenstelling tot World Championship-evenementen vindt alles op één dag plaats.

SuperMotocross-play-offs

 

Na 17 ronden Supercross en 11 ronden Pro Motocross heeft het SuperMotocross World Championship twee play-offs en daarna vindt de finale van het SuperMotocross World Championship plaats. De top 20 van de atleten in de gecombineerde Supercross- en Pro Motocross-punten zijn automatisch gekwalificeerd voor deelname aan elke ronde van het SuperMotocross World Championship, dat een prijzenpot van $ 10 miljoen te verdelen heeft gedurende het seizoen. In de finale valt $ 5,5 miljoen te verdienen, met een garantie van $ 1 miljoen voor de kampioen in de 450cc-klasse. 

 Voorafgaand aan de play-offs worden de punten in beide klassen gereset. De beste 20 atleten worden in de play-offs geplaatst op basis van de Supercross-punten voor één evenement: 26 punten voor de eerste plaats in het reguliere seizoen, 23 voor de tweede, 21 voor de derde, 19 voor de vierde, en daarna enkele puntenwaarderingen tot aan de 20e plaats. Daarom zijn de prestaties tijdens het reguliere seizoen cruciaal voor de positie in de play-offs.
 
Play-off 1 heeft de oorspronkelijke puntenstructuur voor de eerste 22 posities, terwijl play-off 2 dubbele punten en de finale drievoudige punten toekent.
 
De beste 20 racers worden automatisch geplaatst in de SuperMotocross-evenementen, terwijl racers van de 21e tot de 30e plaats strijden om de laatste twee startposities in elke ronde voor een laatste kans op kwalificatie. Deze opzet is nieuw voor 2023 en racefans zien uit naar de dag waarop de race zal plaatsvinden!

 

 

 

De la viziune la realitate

In de videoreeks ‘Vision to Reality’ toont Triumph Motorcycles hoe Ricky Carmichael de laatste tests uitvoert met Triumph’s nieuwe 250cc crossmotoren.

Vision To Reality Logo
Step

BLIJF GEÏNFORMEERD

Be among the first to receive the latest information.

Algemene voorwaarden

We nemen onze verantwoordelijkheden met betrekking tot data zeer serieus. Triumph heeft de gegevens die wij over u bewaren altijd met respect behandeld en zal dat ook blijven doen.