TESTEN
TESTEN VAN DE NIEUWE MOTO2™-MOTOR
De ontwikkeling van het prototype van de Triumph Moto2™-motor begon in 2017.
Dit prototype van de 765cc-motor, een doorontwikkeling van de toonaangevende Street Triple RS-motor, is onderworpen aan een uitgebreid fabriekstestprogramma op het hoofdkantoor van Triumph Motorcycles in Hinckley, voordat het in augustus 2017 voor het eerst getest werd op het circuit van MotorLand Aragón in Alcañiz, Spanje.
Uitgebreide samenwerkingstesten en ontwikkeling waren de sleutel tot alle successen van het Triumph Moto2™-prototype en we delen hier veel inzichten in een van de meest opwindende ontwikkelingen in de wereld van het racen!
NIET OP DE LAUWEREN RUSTEN
Aan het einde van Triumph‘s debuutseizoen in 2019 werd het ontwikkelingswerk serieus voortgezet, met het voordeel van een jaar aan data. Tijdens het laagseizoen heeft Triumph zich bij de tests geconcentreerd op het gebruik van de verkregen gegevens en elk afzonderlijk onderdeel geoptimaliseerd.
Hieruit voortvloeiend heeft het team verbeteringen aangebracht aan de afmetingen en toleranties waardoor Triumph de toerentallimiet voor terugschakelen voor 2020 kon verzachten. In combinatie met het voordeel voor de teams dat ze twee jaar aan gegevens hebben over het gebruik van Triumph-motoren, blijkt het 2021-seizoen nog sneller te zijn met nog meer nek-aan-nekraces.
IN DE PRAKTIJK TESTEN – HET EERSTE SEIZOEN
De veeleisende test van de Triumph driecilinder blokken was in het heetst van de strijd in handen van de rijders. Vanaf de allereerste Grand Prix van het Triumph-tijdperk in Qatar, in maart 2019, zorgde de 765 cc-driecilinders voor een revolutie in de Moto2™-klasse. Er werden direct nieuwe records gevestigd en in een spannende eerste race werd het resultaat beslist met slechts 0,026 seconden. De wederopstanding van Moto2™.
Aan het einde van het seizoen hadden de Triumph 765 cc-driecilinders meer dan 60.000 ronden foutloos afgelegd en hadden ze meer dan 300.000 km aan voluit racen afgelegd. En naast een aantal van de spannendste nek-aan-nekraces die de klasse ooit heeft gezien, heeft Triumph de Moto2™ voorzien van 16 nieuwe ronderecords, waaronder 12 snelste rondes ooit voor deze klasse en 18 nieuwe topsnelheden in 19 races, waaronder de allereerste 300+km/u topsnelheid voor een Moto2™-machine.
19 november 2018 Tijdens het laatste MotoGP™-raceweekend van 2018 in Valencia, Spanje presenteerde Triumph Motorcycles samen met Externpro, Magneti Marelli en Dorna de aanzienlijke toename van het piekvermogen behaald door Triumph's 2019 Moto2™-racemotoren.
ENGINE CONTROL UNIT-TEST
Mei 2018. De volgende opwindende fase van het 2019 Triumph Moto2 ™ Engine-programma omvatte het testen van de eerste volledige Engine Control Unit zoals geleverd door Moto2™ ECU-leverancier Magneti Marelli.