TIGER 1200: UW Q&A's
We gingen naar Portugal om de nieuwe Tiger 1200 aan de motorpers uit de hele wereld te tonen, en we boden onze fans en volgers de gelegenheid om daarbij betrokken te zijn en ons hun vragen over de nieuwe motorfiets te stellen. Hier geeft het Triumph-team antwoorden op alles wat je wilde weten over de nieuwe Tiger 1200.
V: WAT ZIJN DE GROOTSTE VERSCHILLEN VERGELEKEN MET DE VORIGE TIGER 1200?
A: De nieuwe Tiger 1200 is meer dan 25 kg lichter dan de vorige generatie en heeft een directe nieuwe adventure-stijl. De nieuwe T-Plane driecilindermotor biedt een snellere respons en opwindend rijplezier, en deze motor is compleet toegerust met nieuwe technologie voor veiliger en comfortabeler rijden.
V: WAT ZIJN DE PRESTATIES VERGELEKEN MET DE TIGER 900?
A: De Tiger 1200 levert een piekvermogen van 150 pk en een piekkoppel van 130 Nm, bijna 60% meer vermogen en 50% meer koppel dan de Tiger 900. Maar ondanks het grotere motorblok, cardanaandrijving en semi-actieve vering is er door de totale gewichtsvermindering van de Tiger 1200 slechts 10% verschil in gewicht. Dat leidt tot een nog snellere respons bij het rijden en een aanzienlijke snellere acceleratie.
V: IS DEZE MOTORFIETS GESCHIKT VOOR KLEINERE RIJDERS?
A: De standaard zadelhoogte kan op alle modellen 20 mm worden versteld en in combinatie met de smalle oversteekbreedte, die het team gezamenlijk heeft bereikt door het middengedeelte sterk te comprimeren, kun je gemakkelijk met je voeten bij de grond. Er is als accessoire ook een zadel verkrijgbaar dat de zithoogte nog eens 20 mm verlaagt. Verder zijn de koppeling- en remhendel verstelbaar voor ergonomische bediening, het rem- en schakelpedaal zijn in hoogte verstelbaar, en het nieuwe verstelbare scherm heeft een makkelijk met één hand te bedienen verstelmechanisme waarmee u makkelijk uw perfecte rijpositie kunt bepalen.
V: HOE KAN HET DAT DE MOTORFIETS ZO VEEL LICHTER IS DAN DE VORIGE TIGER 1200?
A: Dit is een volledig nieuwe motorfiets en ons ontwerpteam heeft veel aandacht besteed aan optimalisering van het gewicht van iedere component op de nieuwe Tiger 1200 om meer dan 25 kg gewicht te besparen met optimale specificaties. Vooral forse gewichtsbesparingen in het nieuwe motorblok, de nieuwe Tri-Link swingarm en het nieuwe lichtgewicht frame met een gesmede aluminium draagbalk, het opgeschroefde aluminium subframe achter en magnesium subframe voor hebben belangrijk bijgedragen aan de besparing van 25 kg.
V: WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HET NIEUWE MOTORBLOK?
A: Het T-Plane-motorblok en zijn ongelijkmatige ontstekingsinterval leveren spannende, geweldige prestaties over het hele toerentalbereik met meer vermogen en koppel, verbeterde handelbaarheid en respons onderin, in combinatie met alle voordelen van een driecilinder in het midden en bovenin, voor tractie in zware omstandigheden en karaktervolle prestaties zowel op de weg als offroad.
V: VOOR WELKE MANIER VAN RIJDEN IS DE TIGER ONTWORPEN?
A: De nieuwe Tiger 1200 is ideaal voor allerlei manieren van rijden met zijn dynamische rijgedrag op de weg, superieure touringeigenschappen en echt offroad-karakter. Door de cardanaandrijving kunt u zich richten op het rijden zonder rekening te houden met kettingonderhoud of -verstelling, wat vooral praktisch is bij toeren over grote afstanden, en de semi-actieve vering past de voorspanning automatisch aan voor optimale prestaties en comfort, of u nu alleen rijdt, met een bijrijder en volledige bagage, of iets daartussenin.
V: HOE VER KUN JE RIJDEN OP ÉÉN VOLLE TANK?
A: U kunt maximaal 400 km rijden met een tank van 20 liter en tot 600 km met een volle tank van 30 liter van een Explorer, afhankelijk van uw rijstijl. Beide brandstoftanks zijn nu gemaakt van aluminium, als onderdeel van het streven om deze bikes zo licht mogelijk te maken.
V: IK WIL GRAAG HOREN HOE HIJ KLINKT!
A: Bekijk de onderstaande video!
V: WAAROM IS ER GEKOZEN VOOR EEN ACHTERWIEL VAN 18 INCH?
A: Het achterwiel van 18 inch levert superieure offroad-mogelijkheden, met behoud van uitstekende prestaties op de weg. De gegoten wielen van 19/18 inch van de GT-familie zijn geoptimaliseerd voor uitstekende prestaties op de weg, terwijl de Rally-modellen nu worden geleverd met een tubeless 21-inch spaakwiel voor en een achterwiel van 18 inch voor merkbaar voordeel tijdens terreinrijden.
V: IS DIT HETZELFDE SEMI-ACTIEVE VERINGSYSTEEM ALS VAN HET VORIGE MODEL?
A: Nee, dit is een gloednieuw semi-actief systeem van Showa, dat is ontworpen voor optimale prestaties in diverse rijsituaties. De GT-modellen hebben een veerweg van 200 mm en zijn ingesteld op groot comfort en hoge functionaliteit op de weg. De Rally-modellen hebben 20 mm extra veerweg, en zijn met 220 mm meer gericht op offroad-rijden. Het doel van het semi-actieve systeem is een heel natuurlijk rijgevoel te bieden met optimale grip, tractie en schokabsorptie. Het systeem ontvangt voortdurend realtime input van meerdere sensoren in de motorfiets en gebruikt algoritmen in het veringmanagementsysteem om optimale vering te bieden voor de omstandigheden op dat moment en de voorkeuren die de rijder heeft opgegeven, met elektronisch geregelde magneetkleppen die de demping binnen milliseconden aanpassen.
V: HOE IS DE AFVOER VAN HETE LUCHT GEOPTIMALISEERD?
A: De nieuwe generatie is voorzien van dubbele zijradiateurs en nieuwe kanalen in de carrosserie, die zijn ontworpen voor een betere koeling en die hete lucht wegleiden van de rijder. De nieuwe positie van de radiateur biedt ook meer ruimte voor de langere veerweg en het voorwiel van 21 inch op de Rally-modellen.
V: WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VOORDELEN VAN DE NIEUWE TRI-LINK SWINGARM?
A: De Tri-Link swingarm is meer dan 1,5 kg lichter dan het vorige, enkelzijdige ontwerp. Door die massavermindering kan de vering de bewegingen van het wiel makkelijker regelen, waardoor de motorfiets nog beter is ingesteld op comfort, controle en dynamisch rijgedrag.
V: WAT DOET HET DODEHOEKRADARSYSTEEM PRECIES?
A: Het dodehoekradarsysteem is een standaardvoorziening op de twee Explorer-modellen en maakt gebruik van een radareenheid aan de achterkant van de motorfiets voor twee nieuwe rijhulpfuncties. De dodehoekhulp laat een lampje onder de achteruitkijkspiegel branden om de rijder te waarschuwen dat er achter een ander voertuig in de dode hoek rijdt, en de rijstrookhulp geeft een duidelijkere waarschuwing door een knipperlicht als de rijder een verandering van rijstrook aankondigt terwijl er een voertuig in de dode hoek rijd of nadert.
V: WELKE ACCESSOIRES ZIJN ALS OPTIE VERKRIJGBAAR?
A: Er is een reeks van meer dan 50 originele Triumph-accessoires waarmee u uw motorfiets helemaal aan uw avontuur kunt aanpassen. Er zijn twee harde koffers als optie verkrijgbaar, beide gemaakt door Givi voor Triumph. De voorgevormde Trekker-bagageset bestaat uit koffers met een zij-/hoekopening en een topkoffer van 52 liter die plaats biedt aan twee integraalhelmen, en de aluminium Expedition-koffers met topkoffer van 42 liter zijn verkrijgbaar in een geborstelde of zwarte afwerking met een optionele tweedelige rugsteun voor de bijrijder. Verder is er een complete reeks beschermingsonderdelen inclusief roestvrijstalen motor- en tankvalbeugels, opties voor zadelverwarming en een nieuwe Triumph Sena 50S-headset met Harman/Kardon-geluid.