TIGER 1200 RALLY PRO ZEGEVIERT TIJDENS 24-UURSRACE
Triumph’s gloednieuwe Tiger 1200 Rally Pro is 's werelds eerste grote Adventure-motorfiets die aan de start van de slopende Australische 24-uursrace verschijnt, waar het uithoudingsvermogen van rijder en machine tot het uiterste wordt gedreven.
#Tiger1200EpicAdventures
“VEEL MENSEN VERKLAARDEN ONS GEK EN HADDEN NIET VERWACHT DAT WE ÉÉN RONDE ZOUDEN UITRIJDEN, LAAT STAAN DE VIER RONDEN VAN DE HELE RACE”
De Tiger 1200 Rally Pro werd bestuurd door niemand minder dan Cameron Donald, tweevoudig TT-kampioen op het eiland Man en fervent off-roadrijder en -racer, en vormde in het weekend van 9-10 juli een ongewone verschijning in een zee van lichtgewicht enduro-motorfietsen.
“Fysiek was dit een van de zwaarste dingen die ik ooit op een motorfiets heb gedaan”, zei Donald. “Om op dat terrein en op deze motorfietsen 24 uur lang vier ronden van zes uur te rijden, was een hele strijd. Het was slopend.”
“Veel mensen verklaarden ons gek, en hadden niet verwacht dat we één ronde zouden uitrijden, laat staan de vier ronden om de race uit te rijden. Erger nog, een ervaren deelnemer die de race al 24 keer heeft uitgereden, zei dat het parcours dit jaar technisch gezien moeilijker was dan ooit.”
“Ik was voortdurend verbaasd over hoe goed de nieuwe Tiger 1200 op het terrein was. Er was niets dat hij niet kon.”
“Er waren overal valkuilen zoals richels van ruim een meter hoog en fijn zand van een halve meter diep, waaronder vaak ook nog rotsen en wortels lagen, maar met het momentum en het off-roadgerichte 21-inch voorwiel van de Tiger 1200 en het off-roadgerichte 21-inch kon je gewoon insturen en knallen.
“Je moest voorzichtig zijn op het krappe, technische terrein, maar zodra het breder en vlakker werd, was de Tiger 1200 niet te stoppen. Voor ons waren de transit-etappes warm en comfortabel dankzij de verwarmde handvatten, de cruise control en de semi-actieve vering.
“In zo'n slopende race als de 24-uurs trial kregen de Tigers heel wat te verduren, maar ze deden het perfect en hebben absoluut geschitterd. Ik moest lachen toen ik andere rijders hun kettingen zag smeren en afstellen. Ik was blij met de cardanaandrijving van de Tiger – geen onderhoud vereist.”
“Ik baal er wel van dat niet beide motorfietsen de finish gehaald hebben. Maar dat geeft wel aan hoe zwaar het evenement eigenlijk is”, aldus Donald.
De geschiedenis
De 24-Hour Trial, historisch bekend als de 24-Hour Reliability Trial, wordt al sinds 1924 gehouden en is de oudste motorrace van Australië. De wedstrijd bestaat uit vier ronden van zes uur, waarbij elke ronde bestaat uit 12 wedstrijdsecties, die getimed worden (de rijder met de laagste cumulatieve tijd wint) en 13 transit-etappes. Tijdens de drie evenredig gespreide tankstops heeft elke rijder 15 minuten voor basisonderhoud aan de motorfiets en de mogelijkheid om iets te eten en drinken. Hulp van buitenaf is niet toegestaan.
Van de 138 deelnemers aan het evenement van dit jaar zijn er 91 gefinisht en 40 niet (DNF).
Cam Donalds teamgenoot voor de race was zijn "broeder van een andere moeder", Donald Owen. Owen is endurocoureur in de Expert-klasse, motorcross- en wegracer in de B-klasse en professioneel motorfietsmonteur. Ook hij reed op een Tiger 1200 Rally Pro.
Na 16 uur in zijn allereerste 24-uurs trial raakte Owen een diepe kuil met scherpe rand en kon niet meer verder, dus richtte hij zich volledig op de ondersteuning van Cam om hem naar de finishlijn te helpen.
“DNF zijn drie letters die niemand wil zien in een race, en ik vond het echt vreselijk. Maar de steun van de andere rijders, die allemaal stopten om te helpen, en van de vrijwilligers bij de controlepunten was echt geweldig”, aldus Owen. “Toen ik vastzat in het donker, liep een man met een hoofdlamp bijna drie kilometer door het struikgewas om me te komen helpen. Dat zal ik nooit vergeten.
Ons volgende doel was om Cam te blijven steunen. Zijn vermogen om op het juiste niveau te rijden - niet te hard, niet te langzaam - en de juiste mentale sterkte aan te houden om door de donkere uren heen te komen, was ongelofelijk.”
Volgens Cam Donald is momentum hét geheim om een grote adventure-motorfiets door een enduro te sturen. “Zolang je vooruitgaat, is het goed.
“De Off-Road Pro-modus zorgde ervoor dat de vermogensafgifte van de Tiger 1200 Rally Pro mooi, lineair en gemakkelijk te gebruiken was - precies wat je wilt als je op krap, technisch terrein rijdt dat zelfs een 250cc op de proef zou stellen!
“Ik had een speciale band met die motorfiets. We vochten, we hadden ruzie, we lachten, we huilden, maar ik bracht haar veilig naar huis, en zij mij. We reden samen over de finishlijn. Ik kan niet geloven dat het ons gelukt is! Het voelt alsof ik een race gewonnen heb!”
De voorbereiding van de motorfiets voor de slopende race was minimaal. Onze Tiger 1200 Rally Pro's werden uitgerust met extra Triumph-beschermingsstangen, agressieve crossbanden voor maximale tractie en een 8-inch LED-lichtbalk voor extra zichtbaarheid 's nachts (conform de wedstrijdvoorschriften). Middenstandaard en passagierssteunen werden verwijderd voor meer grondspeling.
De gloednieuwe Tiger 1200 is aanzienlijk lichter en veel krachtiger, met toonaangevende rijeigenschappen en specificaties, opgeteld bij het prestatievoordeel van Triumphs volledig nieuwe T-plane triple en is ontworpen om 's werelds beste, scherpste en meest wendbare grote Adventure-motorfiets te zijn.